Home / Overige / Mijn boek wel of niet in eigen beheer uitgeven?

Mijn boek wel of niet in eigen beheer uitgeven?

Wat er komt kijjken om zelf een boek uit te geven.

Ga ik wel of niet in eigen beheer mijn verhaal als boek uitgeven. Simpele vraag en je zou denken dat de vraag met een simpel ja of nee kan worden beantwoord. Maar zo simpel ligt het niet. Er komt heel veel bij kijken voordat een boek daadwerkelijk uitgegeven en gepubliceerd kan worden. En als ik in eigen beheer mijn boek wil uitgeven dan moet ik zelf een hoop regelen en over een aantal zaken keuzes maken. Vroeger had je een traditionele uitgever nodig om een boek uit te kunnen geven. Tegenwoordig ligt dat door internet anders en zijn de mogelijkheden om zelf een boek uit te geven enorm, er zijn namelijk veel tools voorhanden die dit mogelijk maakt.

Indien ik kies om zelf een boek uit te geven ben ik ook zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de teksten. Gelukkig heb ik een jaar geleden al een redacteur in de arm genomen, Deniece Wilschut van Tekstbureau Wilschut uit Rotterdam. Deniece heeft mijn verhaal inmiddels al tekstueel en inhoudelijk geredigeerd. Zij heeft ook gekeken naar de zinsopbouw en de verhaalstructuur. Daarnaast heeft zij mij tips en adviezen gegeven waar ik tijdens het schrijven rekening mee kon houden. Daarnaast heeft zij regelmatig opmerkingen ter overweging meegegeven.

Bij aanvang van de opdracht vroeg Deniece mij wie mijn doelgroep was. Dat wist ik op dat moment niet en ik heb hier tijd voor nodig gehad om dit voor mezelf duidelijk te krijgen. Dat heeft echt wel de nodige hoofdbrekens gekost. Uiteindelijk heb ik de doelgroep pas enkele maanden voor ogen en kan ik deze goed omschrijven. Om je doelgroep te kunnen bepalen moet je eerst weten wie je potentiele lezers zijn en wat zij met elkaar gemeen hebben. Ieder boek heeft zijn eigen doelgroep, dus ook plekken waar deze doelgroep zich bevindt. Het een heeft met het ander te maken.

Weten wie je doelgroep is maakt het makkelijker en goedkoper om te adverteren. Je kan heel direct adverteren in media die door de doelgroep wordt gelezen. Het is niet zo dat hoe groter de potentiele markt is, hoe groter de kans is dat mijn boek wordt opgemerkt. Zo werkt het niet. Hoe groter de markt hoe groter de concurrentie en des te moeilijker het is om de juiste doelgroep te bereiken en des te kleiner is de kans dat mijn boek opvalt.

Ik zal moeten gaan onderzoeken waar mijn doelgroep zich bevindt en hoe ik deze kan bereiken. Ik moet op zoek naar mediakanalen waarvan ik denk dat mijn doelgroep hier affiniteit mee heeft. Een mediakanaal kan zijn een website, een krant, een magazine, een vereniging of stichting, een (lokaal) radio- of televisiekanaal, maar ook een clubblad, vakblad of een bedrijf dat de zelfde doelgroep heeft als mijn boek. Met andere woorden een kanaal waar mensen uit mijn doelgroep content consumeren en berichten lezen en bekijken. Vervolgens kan het handig zijn om mediakanalen te vragen of zij een artikel over mijn boek willen wijden. Een mogelijkheid is om zelf een artikel over de inhoud van mijn boek aan te bieden wat in een blad of op een website geplaatst kan worden. Het komt er op neer dat het verstandig is om een marketingplan te schrijven en om het overzicht te bewaren tevens een tijdsplanning te maken.

Gelukkig heb ik al een eigen website en zal ik mijn website gaan gebruiken om mijn boek te promoten. Verder schrijf ik sinds kort regelmatig blogs over de voortgang van mijn boek en deze worden op mijn website geplaats. Zodra ik een blog op mijn website plaats wordt deze automatisch doorgezet naar mijn LinkedIN- en Twitteraccount. Geïnteresseerden kunnen via deze accounts mijn blogs volgen. Handiger is het misschien om op mijn website aan te geven dat je mijn blogs automatisch wilt volgen. Je ontvangt een mail zodra ik een nieuw blog heb gepubliceerd.

Op een gegeven moment moet ik me gaan bezighouden met de opmaak van mijn boek. De opmaak gaat over het binnenwerk en de cover, ook wel de omslag genoemd. Het binnenwerk gaat over het formaat en de marges, de eerste pagina’s, inhoudsopgave en de te gebruiken stijlen. De cover is het visitekaartje. Het beeldgebruik, de belettering en de algehele vormgeving moeten de lezer in één oogopslag van overtuigen dat mijn boek de moeite van het bekijken en het lezen waard is.

Er zijn twee opties om een boek uit te geven: per verkoop laten drukken, nadat een bestelling is ontvangen, via Printing on Demand of in grote oplage laten drukken en dan uit voorraad laten leveren. De laatste optie vraagt van mij een investering en ik weet niet of ik dat wel wil. En dan is mijn boek opgemaakt en klaar voor verspreiding. Het is mijn bedoeling dat klanten mijn boek kunnen bestellen via mijn website en via de boekhandel. Ik wil mijn boek ook als E-book uitgeven en is te bestellen en te downloaden via mijn website.

Nadat mijn boek is opgemaakt en klaar voor verspreiding wordt het tijd om het marketingplan uit te voeren en om een boekpresentatie te organiseren. Een boekpresentatie is de perfecte gelegenheid om media-aandacht te genereren. Door pers uit te nodigen vergroot ik de kans dat over mijn boek wordt geschreven en dat mijn boek zijn weg vindt naar de doelgroep. De lijst van media-kanalen kan ik goed gebruiken om de pers middels een persbericht aan te schrijven. Het persbericht kan tevens dienen als uitnodiging voor mijn boekpresentatie
Ik denk dat ik mijn verhaal zelf gaat uitgeven, maar wel met hulp van een derde. Ik denk erover om Deniece Wilschut te vragen om mij te voorzien van advies en ondersteuning. Zij heeft dit vaker gedaan en weet de weg. Maar zo ver is het voorlopig nog niet. Ik heb nog een lange weg van organiseren, regelen en keuzes maken te gaan. Echter mijn streven is toch wel dat dit jaar mijn boek wordt gepubliceerd, het liefst nog voor de zomer ………

Top